Limba engleză – partea din mine pe care o împart cu toți (#Englishforall)

Am contacte vechi și noi cu limba engleză. Am urât-o și o iubesc. N-am înțeles-o și o înțeleg. Limba engleză a adus în mine cele mai contradictorii gânduri și stări și totuși nu m-am gândit niciodată să scriu despre fenomenul ăsta frumos numit: universalitate. Recunosc: scriu acum despre asta pentru că e, în primul rând, gestul firesc al unui om care iși leagă viața de această limbă străină, iar în al doilea rând, pentru că ea este tema unui concurs la care particip (Spring Superblog 2017), cel din urmă argument fiind doar un imbold s-o fac.

Vă spuneam în intro-ul ăstă stângaci de faptul că limba engleză mi-a provocat pe parcursul vieții cele mai contradictorii stări. Școala generală și primii doi ani de liceu m-au situat în Word War III. Pe de-o parte eu, iar inamicul: limba engleză. Înjuram profesorii care nu înțelgeau că eu nu aveam nevoie de limba engleză: „Dar ce plec eu în Anglia sau America?” Aveam o vorbă pe atunci: „Mă plătește cineva să învăț engleza?” Știam eu ce-i multiculturalitatea? Mă interesa atunci să pot citi Shakespeare, Beowulf, Chaucer sau Shelly și să trăiesc plăcerea textului autentic? Nu! N-aș fi citit o carte în limba română, în engleză ar fi fost sinucidere. N-aș fi citit atunci, în timp ce acum aș scrie o carte în limba engleză. Mă mulțumesc cu articole. Da, sunt content writer pentru o publicație americană și ghiciți ce: fac bani cu asta. Am terminat și facultatea (Litere, Română-Engleză). Anul ăsta voi fi profesor de limba engelză (știu sigur asta).

Cum a fost posibil? Spiritul meu autodidact a făcut totul. În clasa 10-a eram încă în perioada în care profesorul de engleză mă punea să învăț „Past Simple Tense” ca să trec clasa și nu învățam, dar mă trecea. Am zis: „Stop!” Vreau să înțeleg un film fără să citesc subtitrarea. Să ascult Bob Dyilan și să-i înțeleg poezia din muzică. Aveam totul: voința, background-ul, un profesor bun. Ce-mi lipsea? Cred că nu mi-a lipsit nimic, de aceea am început să învăț. Am progresat treptat, dar am perseverat.

Apoi, prima lecție de lingvistică din facultate m-a învățat că nu există limbi urâte sau frumoase, și că Esperanto (limba artificială creată de lingviști ce se voia a fi de circulație internațională) a eșuat pentru că nu avea cum să preia rolul limbii engleze, o limbă cu o cultură imensă în spate. Am asimilat și asimilez în continuare treptat limba engleză. Și treptat e cel mai în regulă, deși mulți dintre cei care vor să învețe limba engleză nu au resurse temporare nelimitate, precum am avut eu.

Recunosc, pe parcursul facultății au fost examene de Limbă Engleză Contemporană (L.E.C.) (gramatică) ce îmi dădeau durei de cap, și asta pt. că nu am fost destul de smart la momentul respectiv să apelez la serviciile online „Engleza pentru toți”. În fapt, mi-am făcut drumul mai greu.

englishforall

English for all e ideea genială care vă poate susține demersul de a învăța limba engleză. Simplu: propune online lessons prin intermediul diverselor mijloace de socializare (skype, facebook, youtube). E tot ceea ce generația mea și-ar putea dori. Noi vrem ca totul să fie online. Pâinea? Comandă online. Oferta „Engleză pentru toți” e diversă și multilaterală: de la videotraining-uri pe canalul youtube (https://www.youtube.com/channel/UCLgf2t0sOF5Oa4-R96-Zbiw) până la contactul direct cu profesorul de engleză prin intermediul skype sau facebook. Lecțiile păstrează succesiunea logică de asimilare a conținuturilor. E uimitor. Oare exista Engleză pentru toți și când luam eu 3 la engleză în ciclul gimnazial? Aș fi apelat cu toată ura mea pentru această limbă.

Revenind la autodidactismul meu pot spune că nu a fost decât începutul unui drum frumos. N-aș recomanda metoda învățării limbii engleze fără profesor – cum de altfel nici eu nu am reușit în mare parte – (bineînțeles dacă asta nu implică demersul online, căruia îi subscriu) pentru că feedback-ul oferit de un profesor sau un online trainer are avantajele lui: antrenarea pronunțării și deprinderea instinctului lingvistic (engleza devine un gest reflex  – precum pentru orice vorbitor nativ) schimbul de culturalitate, familiarizarea cu aspecte ce țin și de alte contexte (istorice, geografice etc) ale limbii engleze plus multe alte avantaje. Cu alte cuvinte, eu aș alege (de fapt în continuare aleg) ca învățând limba engleză să preiau o parte din marea ei cultură, ceea ce nu e posibil de unul singur.

În final, trebuie să admit că Narcis (vorbitorul stângaci de limbă engleză, writer-ul puțin mai bun și omul ăsta de azi) sunt azi Narcis și pentru că am putut purta discuții cu americani, indieni, englezi etc (în limba engleză) care mi-au infulențat gândirea, văzând punctele lor de vedere pe diverse situații și pentru că am putut citi T. S. Elliot, Edgar Poe, Virginia Woolf, Ernest Hemigway, James Joyce și mulți alții, și pentru că am putut scrie în engleză sau vedea filme sau asculta muzică sau…O parte din mine e și limba engleză și îi mulțumesc!

Engleza e parte din mine acum: vorbesc în engleză, scriu articole în engleză, particip la conferințe ș.a.m.d., și deși sunt Narcis (un narcisist și egoist desăvârșit), trebuie să admit că partea asta din mine aș împărți-o cu toți, pentru că: Engleza e pentru toți!

În ceea ce privește oferta ”Engleza pentru toți / English for all”, vă puteți familiariza accesând următoarele link-uri:

Articol scris pentru concursul Spring Superblog 2017

 

3 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. englezapentrutoti spune:

    Am o elevă care urăște engleza.. din nefericire, ura nu este bună pentru motivare, nu în cazul ei :)) Mult spor în continuare!

    Apreciat de 1 persoană

  2. Nici în cazul meu nu a fost motivare, ci doar o etapă. Am început de acolo, de la ură, ca apoi să realizez că engleza nu e doar un „Hello” pe care să-l pot spune în America sau mai știu eu unde. Pentru mulți motivația e dată de „nevoie” și atunci rămân la etapa „ură”. Eu m-am motivat altfel.

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

